NEW HAIRSTORE

Hiusalan uranuurtaja Suomessa

UUDEN MAAILMAN PARTURI-KAMPAAMO

Vaikka ajat ja muodit muuttuisivatkin, ihmisten tarve hoitaa omia hiuksiaan pysyy. New Hairstoren juuret ulottuvat vuoteen 1996, kun kaksi kekseliästä ja sinnikästä yrittäjää, Jari Kangas ja Veikko Nenonen, saivat täysin uuden idean palvella hiuksistaan kiinnostuneita asiakkaita.

Tuohon aikaan Internetin ulottuvuudet olivat vasta aukeamassa ja se mahdollisti laman jälkimainingista kärsivälle Suomelle uusia tapoja tehdä liiketoimintaa. Kangas ja Nenonen päättivät rohkeasti avata Suomen toisen verkkokaupan, josta ihmiset voisivat ostaa kampaamotuotteita helposti, edullisesti ja, mullistavasti, etänä. Näin syntyi Hairstore -verkkokauppa, joka on tätä nykyä vanhin kotimainen yhä toiminnassa oleva verkkokauppa.

Samana vuonna Hairstoren toimintaan liitettiin Kreetta-Liisa Marttusen vuonna 1988 perustama kampaamo VIP-hiusklubi ja näin uuden toiminnan ydin oli valmis. Helsingin Museokadulle ilmestyi ensimmäinen Hairstore -nimeä kantava kivijalkaliike, joka herätti huokeiden hintojen ja aggressiivisen markkinoinnin ansiosta suurta kiinnostusta – parhaimmillaan jonot liikkeeseen olivat satoja metrejä.

VOLYYMI KASVATTAA NÄLKÄÄ

Hiusalan uranuurtaja Suomessa

Tuotevetoinen Hairstore kasvoi nopeasti ja pian Pääkaupunkiseutu kävi ketjuuntuvalle yritykselle liian pieneksi. Suuri volyymi ja taitava markkinointi yhdessä edullisten hintojen kanssa innosti kuluttajia ostamaan aivan uudella tavalla. Kampaamoalan merkkituotteita myytiin jo 36:sta eri Hairstoresta ympäri maan verkkokaupan lisäksi, mikä nostatti liikevaihtoa lähelle 30 miljoonaa.

Kaiken tämän lisäksi Hairstore lanseerasi oman WWW -tuotesarjan, joka muistetaan edelleen jättihiuskiinteestä sekä ammattilaiskokoisista pesu- ja muotoilutuotteistaan.

Markkinointa valtaava uusi jätti koettiin kentällä uhkaksi.

KIVIJALKALIIKKEISTÄ MEGASALONGEIKSI

Liian mega nieltäväksi

Tuotevetoinen Hairstore kasvoi nopeasti ja pian Pääkaupunkiseutu kävi ketjuuntuvalle yritykselle liian pieneksi. Suuri volyymi ja taitava markkinointi yhdessä edullisten hintojen kanssa innosti kuluttajia ostamaan aivan uudella tavalla. Kampaamoalan merkkituotteita myytiin jo 36:sta eri Hairstoresta ympäri maan verkkokaupan lisäksi, mikä nostatti liikevaihtoa lähelle 30 miljoonaa.

Vuonna 2005 Hairstore lanseerasi Megasalongit-konseptin, jossa rakennettiin kauppakeskuksiin valtavia 600 neliön palvelukeitaita. Megasalongit tarjosivat kuluttajille Euroopan kattavimman kampaamoalan palveluvalikoiman, kosmetiikkapalvelut, Spa -palvelut ja suurimmat tuotemyymälät. Tämä oli ennennäkemätöntä ja konseptia tultiin ihailemaan ja vaikutteita tultiin hakemaan ulkomailta asti. Hairstoresta kehittyi pitkien hiusten ja erikoisvärjäysten erikoisliike, jossa tehtiin hiusmuodonmuutoksia jopa tietokoneohjelmia apuna käyttäen.

Vuonna 2009 Hairstore laajensi entisestään Spa-konseptiaan: Tornio ja Flamingo Spat rakennettiin perustuksista lähtien itse. Spa -toiminta oli kuitenkin valtava investointi, joka rasitti kassaa ja yritystoiminta alkoi yskiä. Vuonna 2013 Hairstore yritti tervehdyttää liiketoimintaansa yrityssaneerauksella, mutta vuotta myöhemmin Hairstore hakeutui konkurssiin. Megasalonkien ja Spa -toiminnan kustannukset suhteessa tuottoon osoittautuivat mahdottomaksi yhtälöksi.

Markkinointa valtaava uusi jätti koettiin kentällä uhkaksi.

UUSI ALKU

Kesällä 2014 yrityksen nykyjohto ja sen aikaiset sijoittajat ostivat liiketoiminnan Hairstoren konkurssipesältä ja aloittivat toimintamallin ja uusien liikkeiden perustamisen tuorein ajatuksin ja kirkkaammin silmin. Yritykselle annettiin myös uusi nimi: New Hairstore.

Jättiliikepaikoista palattiin takaisin järkevämmän kokoisiin liiketiloihin, ydintoimintoja tehostettiin ja turhia kustannuksia karsittiin. Palveluiden hinnoittelu muutettiin dynaamiseksi ja liikkeet alkoivat toimimaan franchising -mallilla. Vuoden 2015 lopulla New Hairstorella oli vain 12 liikettä, mutta joka vuosi liikkeitä ja uusia yrittäjiä on tullut lisää. Nyt vuonna 2021 liikkeitä on jo 25.

New Hairstore -yhteisö on kasvanut tiiviiksi kokonaisuudeksi, jossa jokaisella tekijällä on oma paikkansa. Franchising -yrittäjät voivat hyvin ja heidän tekemistään tuetaan kaikin keinoin. Yhdessä tekeminen, asiakaslähtöinen toimintatapa ja toiminnan jatkuva kehittäminen pitää nyt myös kasvun maltillisena ja terveenä.

New Hairstoren uusi aikakausi näyttää valoisalta.